Vroeg op voor de Borobudur

7 april 2017 - Jogjakarta, Indonesië

07-04-2017, Yogjakarta​

Vannacht en vanochtend gaan we een bezoek brengen aan de Borobudur. Een boeddhistische tempel. Een kort verslag:
We gaan niet met de scooter, want met het oefenen rond de homestay heeft Iin (het meisje dat de homestay runt, spreek uit ie-ien) haar hart vastgehouden. Ze was bang dat ik mezelf en de scooter te pletter zou rijden. Maar ik denk vooral de scooter. We gaan ook niet met het vliegtuig, want er is daar geen vliegveld. Lopen zou te lang duren dus dat is ook niet echt een reële optie. We gaan met de minibus.

1.30 We worden wakker. De airco hadden we uitgelaten vanwege het harde geluid dat hij maakt (het leek de eerste nacht of het de hele nacht regende). Nu is het wel erg benauwd en plakt alles aan elkaar dus doen we hem weer aan.
3.00 De wekker gaat! Het is buiten donker en niemand is zo gek om op dit moment op te staan. Maar wij wel. Lieke en Mariël verslaan de slaap voor de Borobudur!
3.40 We vertrekken met de minibus waar exclusief chauffeur 11 mensen in kunnen. We ontmoeten daar een stel uit Nederland en dat is gezellig. Verder bestaat de inhoud van de bus vandaag uit 3 meiden uit Slovenië en een man en vrouw uit Belarus het lijkt het Eurovisie Songfestival wel.
4.45 We komen aan bij de plek waar we de sunrise on the hill gaan zien. Althans we moeten eerst nog een stukje heuvel beklimmen. Lichtjes langs de bamboe met stenen trap leiden ons naar de plek waar het allemaal gaat gebeuren.
4.55 Ontbijt in het donker. Iin heeft gisteren broodjes (of eigenlijk meer gebakjes) voor ons ontbijt gehaald. Ik eet een rozijnenbroodje dat smaakt goed!
5.15 Het wordt langzaam licht. Ik hoor hanen kraaien, krekels krekelen en ik ruik burgers bush. Het geeft een heerlijk rustig gevoel misschien ook omdat ik niet zo heel veel uur geslapen heb. Het is niet helemaal rustig, want er is ook een groter gezelschap kletsende mensen aanwezig.
5.18 Lieke gaapt
5.23 Het wordt steeds lichter ik kan nu zien wie er naast me staan aan het bamboe hek. De Borobudur is ver weg vanaf hier. De zonsopkomst is door de bewolking wat mystiek. Het geeft blauwe plaatjes met mist. Het uitzicht is mooi. Met veel bananenplanten, palmbomen, mist, heuvels en vulkanen.
6.00 We lopen weer naar beneden onder het genot van moskee gezang en muziekmakende mannen.
6.30 We komen aan bij de Borobudur en krijgen daar een 'free drink'. Dat mag ook wel want voor toeristen hebben wij het geluk van een speciale toeristen prijs: volgens mij 8x zoveel als de lokale bevolking. Gelukkig krijgen wij korting met onze studentenkaart.
6.40 Samen met de andere Nederlanders nemen we een gids. Hij vertelt ons over de geschiedenis, de verhalen bij de beeldhouwwerken en waar we de beste foto's van deze Boeddhistische tempel kunnen maken. De tempel is erg mooi en ligt vooral in een prachtige omgeving.
7.40 De gids heeft zijn ding gedaan en wij mogen nog even rondkijken. Als we drie keer om de grootste klokvormige beeldhouwwerk heenlopen zonder te praten en zonder te stoppen zou je geluk krijgen. Wij deden het 2 keer. Door een meningsverschil in het tellen en een gebrek aan doorzettingsvermogen. Geen geluk dus, maar wel een mooie ochtend.
9.40 Mijn ogen vallen dicht in de taxi ondanks de mooiste groene landschappen buiten. Zo eerst maar even een uurtje slapen.

1. Phia Teunissen:
    8 april 2017
    Leuk stukje. Volgens mij doe je inspiratie op voor een volgende cabaret voorstelling...of voor een komische reisgids? Ik lig dubbel