Hallo Indonesië!

28 maart 2017 - Legian, Indonesië

Ja, we zijn veilig aangekomen hoor! Hierbij een update van de afgelopen dag/dagen over de vliegreis, de eerste indruk van Indonesië, Balinees Nieuwjaar en 'The day of Silence'.

Vliegtuig. 27-03-2017; Nederlandse tijd: 04.30; Tijd op Jakarta: 09.30; Time to destination (Jakarta): 2 hours

Ik heb net even geslapen, ik denk een uur of twee maar dat kan ik niet helemaal goed inschatten. De reis gaat ‘voorspoedig’ gisteren op Schiphol ben ik niet aangehouden voor het witte (was)poeder in mijn koffer en ondanks dat ik weinig heb geslapen valt de lengte me mee. We hebben al 12 uur gevlogen die ook uit te drukken zijn in 2 films kijken, veel proberen te slapen, een beetje echt slapen, eten en een klein beetje Indonesische woordjes leren. Het grootste deel van de reis is dus achter de rug, maar voor we bij het hotel zijn duurt nog wel zo’n 7 uur. Het is weer licht in het vliegtuig en we krijgen ‘refreshing towels’ van de Indonesische-in-oranje-pakjes-geklede-Garuda Indonesia-stewardessen om ons alvast voor te bereiden op het ontbijt dat straks uitgeserveerd zal worden. Volgens mij duurt dat nog wel even, maar door de vermoeidheid gaat alles wat trager dus het is  slim dat ze daar alvast mee beginnen.

Hotel Three Brothers, Legian, Bali 27-03-2017
23.00 uur

We zijn goed aangekomen in Indonesië! Na de landing op Jakarta valt het op dat het Indonesische systeem wat minder georganiseerd is dan Schiphol. (Het kan aan mij liggen, maar op Schiphol vind ik het vaak al lastig om te weten waar ik naartoe moet, maar hier was dat nog een stapje moeilijker.) We dachten bijvoorbeeld dat we in de slurf naar het vliegtuig toe liepen, maar toen we opeens buiten tussen twee vliegtuigen in stonden bleek dat we eerst met de bus mee moesten. Op sommige plekken stonden er wel groepjes Indonesische vliegveldmedewerkers die als je aan kwam lopen hun hand uit staken en vriendelijk glimlachten en dat was ook leuk.

Na de landing op Denpasar, de hoofdstad van Bali,  stond er een man met het bordje ‘LIEKE VISSERS’ bij de uitgang (en dat vond ik heel leuk). We hadden van tevoren een taxi en een hotel geregeld, zodat we ons daar geen zorgen over hoefden te maken.

Van tevoren wisten we al dat het vandaag Balinees nieuwjaar zou zijn. Er bleek vanavond een ceremonie bij ons hotel in de buurt te zijn om 19.00 uur die wij ook zouden kunnen bezoeken. Daar hadden we al op gehoopt dus dat hebben we gedaan! Een bijkomend nadeel van die ceremonie vlak bij ons hotel was dat de weg naar ons hotel is afgesloten. Na een duizendmaal sorry en een hand uitgeschreven routebeschrijving van de chauffeur liepen wij met onze koffers door de straatjes van Bali. Boven de straat hangen de elektriciteitsdraden en op straat rijden vele scooters. Langs de straten zijn veel kleine winkeltjes, huizen, hotels en restaurants te vinden. Bij deze gebouwen staan of zitten de mensen meestal buiten. Volgens ons vonden ze het een beetje raar dat wij met koffers door de straat liepen en elke taxi die langs komt toetert met de vraag of we een taxi nodig hebben. Winkeleigenaren en scooterjongens vragen waar we naartoe moeten en wijzen ons vriendelijk de weg. We hebben een reisboek waar de kaart van dit gebied goed opstaat: Het is een kwestie van links-rechts-links en de hulp van iedereen zorgt eerder voor vertraging dan wat anders. Maar het is leuk om contact te hebben met de bevolking en dat ze zo behulpzaam zijn (al dan niet met het idee om wat te verdienen…).

Als we aankomen in het hotel frissen we ons op en gaan we door naar de ceremonie. Het is een beetje voor te stellen als carnaval, maar dat met wagens die zo eng mogelijk zijn. De wagens hier worden niet getrokken door tractoren, maar gedragen aan een bamboe geraamte door een groep jongens of mannen (ligt aan de grootte van de poppen). De meisjes dragen fakkels en als de optocht klaar is wordt er nog Indonesisch gedanst en muziek gemaakt, maar hier kunnen we niet zo heel veel van zien, dus daarom gingen we nog een beetje eten. We aten pizza dat is niet zo’n goed begin qua Indonesisch eten, maar we moeten rustig aan beginnen, er is zover we kunnen zien hier toch niks anders open en het smaakte heerlijk.

En nu zijn we weer terug in het hotel. We verblijven de eerste nachten (op aanraden ;)) in een mooi hotel met een hele grote binnentuin, een Boeddha buitendouche en een zwembad. En dat is maar goed ook want morgen is het ‘Silence Day’ een dag waar vanuit respect voor de natuur en het verbruik en het verjagen van de demonen heel Bali stilligt. Dat betekent: Het is verboden om je hotel te verlaten vanaf 5.00h ’s ochtends. En het is zelfs verboden om het licht aan te doen. Dat wordt dus een rustig dagje morgen… tijd om uit te puffen van de reis en de rest van de vakantie  te plannen.

Hotel Three Brothers, Legian, Bali 28-03-2017
Silence day - 13.30 uur

Na het heerlijke ontbijt met wafels en ei ligt Lieke aan het zwembad en ik nog even terug in bed. Vannacht weer maar een paar uurtjes geslapen. Ik weet niet of het ligt aan het andere ritme, aan de airco/temperatuur of aan mijn nieuwe pyjama, maar het wilde nog niet echt lukken. In het vliegtuig had ik weinig honger (geen wonder het voelde als nacht) maar kregen we omelet met worst als ontbijt en ‘chicken with rice’ als lunch. Vannacht had ik trek maar wil ik slapen, ingewikkeld zo’n ritme… Op naar het zwembad dan maar!

1. Catharina:
    leuk , hoeveel graden?
    veel succes en plezier van de fam.
  2. Margot en joep:
    Hoi daar!
    Goede start dames. Three brothers.....ik ben jaloers, ondanks dat ik het lees en reageer in de pauze op mijn werk, zittend buiten in de zon. Niet vergeten fruit smooties te drinken..... Geniet er maar lekker van, enne ssst anders worden de demonen wakker;)
  3. Willy en Riet:
    Hoi Mariel,
    Lange reis. Zo'n rustdag kwam dus goed uit. Wij zijn erg benieuwd naar alle ervaringen die jullie opdoen. Heel veel succes en uiteraard ook veel plezier. Geniet ervan. Groetjes.
  4. Agnes:
    Hoi Mariel,
    Net het verhaal aan oma en opa voorgelezen. Zij vinden het leuk om te horen hoe het daar met je gaat. Groetjes en geniet er van. Oma , opa en Agnes
  5. Natasja&Michiel:
    29 maart 2017
    Hee Mariel,
    We schieten iedere keer in de lach bij het lezen van jouw grappige verslag!