Laatste 'Mariël in Indonesië' blog

4 juni 2017 - Singapore, Singapore

Aan alles komt een eind zo ook aan onze tijd in Indonesië. Terwijl ik dit typ zijn we op de terugweg naar Nederland. Op het vliegveld van Singapore welteverstaan, want ons vliegtuig had brandstof nodig en die energie is blijkbaar te verkrijgen in Singapore. Het is nu half 1 ’s nachts dat zorgt soms voor cliché zinnen als ‘Aan alles komt een eind…’. Sorry daarvoor. Wij zijn allemaal uit het vliegtuig gezet en na deze stop hebben we nog een lange reis voor de boeg (zo’n 13 uur). En dan zullen we weer in Nederland zijn. Ik kom trots op ons avontuur terug en ben ‘een hele ervaring rijker’. Leuk, jammer en een beetje raar. We hebben het erg naar ons zin gehad in Indonesië dus het is jammer dat we gaan. Ook is het een beetje raar. We hebben berekend dat we toch 1/5 jaar en 1/100 van ons leven in Indonesië hebben doorgebracht. Best een tijd dus we moeten vast even wennen aan ons oude leventje. Maar ik heb er vooral veel zin in om weer terug te gaan.

Voordat ik naar Indonesië vertrok hoopte ik dat ik veel tijd had om te schrijven. Ik wist nog niet precies hoe ik de blog zou invullen of wat ik ermee zou doen. Maar volgens mij is het gelukt. Dit is mijn 20ste reisverhaal op deze blog. Dus gemiddeld 2 blogs per week. Reken voor het typen, foto’s zoeken en wachten op wifi voor het uploaden zo’n twee uur per blog, dan ben ik er toch een gemiddelde (Nederlandse) werkweek mee druk geweest. Ik heb er zelf veel plezier aan beleefd om onze belevenissen op te schrijven en te kunnen delen. En al had ik eens geen zin deed ik het toch, omdat ik alle belevenissen later wilde herinneren. Ik vond het heel leuk dat jullie me allemaal gevolgd hebben. Bedankt voor de enthousiaste reacties die waren heel leuk om te lezen. Natuurlijk heb ik niet alles opgeschreven en zijn er nog veel verhalen over om in het echt te vertellen. En daar heb ik heel veel zin in!

Als we terug zijn hebben we nog 5 weken de tijd om al onze data te analyseren en te rapporteren, dus we moeten nog even flink aan de slag. Maar als we deze stage halen, dan zijn we ook afgestudeerd voor de bachelor Biomedische wetenschappen. Dan is het zomervakantie en ga ik mijn nieuwe kamer inrichten (want ja, ik was ook nog verhuisd) en ga ik op zoek naar een baantje (alle tips zijn welkom!). Welke richting ik na mijn bachelor precies op wil weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat ik aankomend jaar weer verder ga met schrijven. Ik ben aangenomen op de koningstheateracademie in Den Bosch om 2 dagen per week cabaret-lessen te volgen. Hopelijk wordt dat een heel leuk jaar en ga ik ontdekken wat ik wil doen!

Als afsluiter de ‘Ik-las-de-Mariël-In-Indonesië-blog-quiz’ over de blogs over onze tijd in Indonesië. Niet gegokt is altijd mis. En dat is zonde, want je maak kans op een ‘Ik-las-de-Mariël-In-Indonesië-blog-verassing’.
1. Hoe vaak stonden we tijdens ons verblijf in Indonesië (belachelijk) vroeg op voor de zonsopkomst?
A. Nooit, vroeg opstaan is slecht voor je humeur
B. 3 keer
C. 4 keer
D. 5 keer

2. Hoe heet de lekkernij die wij erg lekker vonden en die we in Bali van een taxichauffeur kregen?
A. Spekkoek (Lapis)
B. Billenkoek
C. Pisang Goreng
D. Klepong

3. In welke plaats hadden we onze laatste dag op Bali en gooide regen roet in onze strand- plannen?
A. Sanur
B. Denpasar
C. Legian
D. Regen kan geen roet gooien

4. Hoe heten de studenten die ons heel fijn hielpen bij ons onderzoek?
A. Maya en Olvi
B. Fiana en Wiwit
C. Bep en Toos
D. Olivia en Fiona

5. Wat was de bijnaam voor de man die ons meisjeshuis runde en die na drie dagen snapte dat hij onze klamboe op moest hangen?
A. De klamboeman
B. De klamboe man
C. De klam boeman
D. Anders, namelijk…

6. Hoe vond je de blog?
A. Superleuk, je moet hier echt iets mee doen!        Indien ‘A’ geantwoord:  6a. Wat moet ik ermee doen dan?
B. Anders, namelijk…

Nou, dat was het dan! Wij mogen ons vliegtuig weer in. Bedankt en tot gauw in Nederland!
Lieve groetjes,
Mariël

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nadine:
    5 juni 2017
    Moeilijke quiz hoor. Wel niveautje universiteit... Maar goed.. onder jou motto 'niet gegokt is altijd mis' mijn antwoorden.
    1. C? (oei dikke gok)
    2. D? (nog steeds best wel gokje)
    3. D (sowieso goede antwoord :D)
    4. geen idee dus ik zeg C. (dat rijmt)
    5. ook C
    3. A
    4. B
    5. A
    6. A: Wij zijn het eens met Nadine: meer schrijven/ blijven schrijven
    7. PS: wat hebben we nu gewonnen met deze quizzzz; een reis naar Baliiii!!!
    Wij hopen dat je nu veilig thuis zit, hoog en droog, knabbelend aan een paar gezonde worteltjes, of selderijstengels, of iets dergelijks...
    Groetjes,
    Natasja & Michiel
  3. Mariël:
    16 juni 2017
    Ik heb alweer door de regen gefietst, ik ben met mijn bonuskaart naar de Albert Heijn geweest en ik heb er alweer veel tijd achter mijn bureau op de Nijmeegse stage kamer opzitten. Dus volgens mij ben ik wel weer geslaagd voor het succesvol deelnemen aan het Nederlandse leven.

Dan rest mij nog een ding... Want wie is de winnaar van de IK-LAS-DE-MARIËL-IN-INDONESIË-BLOG? Er zijn vele inzendingen binnengekomen en de redactie is maar liefst een week bezig geweest met het nakijken van de 2 inzendingen.

Dan nu het verlossende woord:
    De winnaars van het 'IK-LAS-DE-MARIËL-IN-INDONESIË-BLOG' 2017 zijn geworden....
    (rapapa rapapa......)

NATASJA & MICHIEL!!!

Van harte gefeliciteerd!
    Jullie winnen een voet -en zwem reis naar het mooie Indonesië. En als je daar dan bent kan je een kleinigheidje ophalen in Semarang. De prijs valt binnenkort bij jullie in de bus!

Dat was het dan!
    Groetjes, Mariël